Ebben a cikkben 10 hálózatépítési módszert vizsgálunk meg és megmutatjuk, miért fontos a hálózatépítés a karrierje szempontjából.
Miért fontos a vállalkozói hálózatépítés?
A vállalkozói hálózatépítés azért fontos, mert a más szakemberekkel kialakított kapcsolatok segíthetnek a vállalkozása minden területén. Az iparág más vezetőivel való találkozás személyes és online hálózati csoportokon keresztül segíthet a pozitív üzleti kapcsolatok kialakításában. Ezek a kapcsolatok értékes pillérei az üzleti együttműködéseknek és segítenek megtalálni a potenciális ügyfeleket.
A vállalkozói hálózatépítés továbbá:
- Fejleszti alapvető készségeit: A hálózati kapcsolatok segítségével alap- és haladó üzleti készségeket és technikákat sajátíthat el a tapasztalt vállalkozóktól.
- Felfedhet újabb pénzügyi lehetőségeket: A hálózatépítés során értékes befektetőket, vállalkozásfejlesztő cégeket is megismerhet.
- Fejleszti a kommunikációs képességeit: Az ismerkedés által fejlesztheti empátiáját és problémamegoldó képességeit. A networking találkozók növelhetik önbizalmát nyilvános előadóként is.
- Ihletet ad: Látva más vállalkozók sikereit, könnyebb elhinnie, hogy Önnek is sikerülhet. A vállalkozótársak növekedésének tanulmányozása motiválhatja Önt, hogy saját cége fejlesztésén dolgozzon.
10 tipp a hálózatépítési készségek fejlesztéséhez
1. Találjon új közösségeket
A hálózat kiépítésének hatékony módja a más szakemberekkel való kapcsolattartás. Használja a közösségi médiát, hogy közös érdeklődési körrel rendelkező csoportokat találjon, és vegyen részt a beszélgetéseken. Kereshet csoportokat a főiskolájához vagy egyeteméhez kapcsolódó öregdiákszervezeteken keresztül. Lépjen be a helyi ipartestületbe, hogy közeli szakemberekkel találkozzon.
2. Legyen felkészült
Mielőtt új emberekkel találkozna egy networking eseményen, készítsen tervet. Írjon rövid összefoglalót a vállalkozás profiljáról, hogy gyorsan be tudja mutatni vállalkozását mindenkinek, akivel találkozik. Ha egy specifikus eseményre készül, vagy egy bizonyos területen tevékenykedőkkel tervez találkozni, segíthet, ha felkutatja az előadókat vagy a témákat, hogy felkészüljön a releváns beszélgetésekre.
Személyes találkozókhoz vigyen magával névjegykártyát, amelyet átadhat új ismerőseinek. A névjegyén mindenképp szerepeljenek a következő adatok: teljes név, beosztás, telefonszám, email cím és a weblap linkje. Egy rövid, találó mottó vagy összefoglaló szlogen segíthet kitűnni a többiek közül.
3. Vegyen részt rendezvényeken
A különféle eseményeken való részvétel jó módja annak, hogy olyan emberekkel találkozzon, akikkel a hétköznapi életben nem lenne lehetősége. A videokonferencia növelheti a távoli helyeken zajló eseményekhez való hozzáférést. A személyes események hálózatépítési lehetőségeket kínálhatnak olyan emberekkel, akiknek hasonló céljaik vannak a különböző üzleti szektorokban. A rendezvények alkalmat adnak arra is, hogy kötetlen hangulatban tanuljunk, fejlődjünk. Használja ki a lehetőséget, hogy olyan dolgokról tanuljon, amelyekre általában nincs ideje vagy lehetősége.
Vegyen részt Budafok-Tétény Általános Ipartestületének üzleti reggelijén. Olvassa el az előző évek beszámolóit:
4. Építsen helyi kapcsolatokat
Vállalkozóként a helyi kapcsolatok kiépítése lehetőséget ad arra, hogy új ügyfeleknek mutassa be a vállalkozását. A helyi beszállítók és forgalmazók alacsonyabb áron kínálhatnak szolgáltatásokat vagy termékeket egymásnak, mivel kisebbek a szállítási költségek. A közeli, különböző iparágakban működő vállalkozások közös fogyasztói bázisú partnerekké válhatnak, közös érdekekkel. Ha új üzlethelyiséget vagy raktárt keres, a helyi kapcsolatok segítségével gyorsabban rátalálhat.
Ha többet tud a környezetéről, az azt is megmutatja, hogy milyen vállalkozások hiányoznak a közösségből. Ha még az ötlet kidolgozásának korai szakaszában jár, a beszélgetések segíthetnek megérteni, hogy mire van szükségük a helyi lakosoknak.
5. Építse a hálózatát mindenhol
Tartsa szem előtt a vállalkozói hálózatépítést akkor is, ha éppen nem dolgozik. Az organikus kapcsolatok segíthetnek építeni a hírnevét és új üzleti lehetőségeket is rejthetnek.
Vegyen részt üzleti partnerként egy helyi nonprofit vagy oktatási rendezvényen. Így visszaadhat a közösségnek, miközben vállalkozása jó hírnevét is terjesztheti.
6.Tartsa fenn a kapcsolatokat
A kapcsolatteremtés csak a kezdet. Ha találkozott valakivel egy networking eseményen vagy egy csoporton keresztül, használja a közösségi médiát vagy az e-mailt a kapcsolat továbbfejlesztéséhez. Lépjen kapcsolatba mihamarabb az első találkozó után, hogy releváns maradjon. Próbáljon értéket nyújtani más szakmák számára, de csak akkor vegye fel velük a kapcsolatot, ha jó oka van rá, vagy segítséget tud kínálni iparági kapcsolatai révén.
Mindig tartsa fenn a professzionalizmust interakciói során azáltal, hogy gyors és barátságos válaszokat ad. Ha jó benyomást tesz egyes vállalkozókban, azok továbbadhatják az Ön jó hírét, ezzel könnyebben nyeri el a bizalmat új kapcsolatok létesítésekor.
7. Ismerje meg alaposan az iparágát
Az iparágon belüli hálózatépítés segíthet az üzleti tevékenység szempontjából releváns kapcsolatok kialakításában. Keressen iparág-specifikus eseményeket, hogy találkozzon más vállalkozókkal az ágazatában. Tanuljon más szakemberektől, hogy jobban megértse, hol helyezkedik el az ön vállalkozása az iparágban, és mitől lehet egyedi. Az iparág képviselőivel való kapcsolattartás is jó módja annak, hogy naprakész maradjon a piaci trendekkel és az új technológiákkal.
8. Mentori kapcsolatok kiépítése
A mentorok konkrét ismereteket vagy útmutatást kínálhatnak a vállalkozási folyamat elindításakor. A mentor bemutathatja Önt a saját szakmai közösség tagjainak, így további kapcsolatokat biztosíthat a jövőbeni növekedési lehetőségekhez.
Viszont ha Ön egy tapasztalt vállalkozó a szakmájában, úgy adhat vissza a közösségének, hogy egy kezdő vállalkozót fogad mentoráltnak.
9. Tegyen fel jó kérdéseket
Kutassa az iparágon belüli trendeket, hogy jobb képet kapjon a hálózatában feltehető legrelevánsabb kérdésekről. Amikor más szakemberekkel találkozik, tűzze ki célul, hogy megismerje az üzlet egy adott aspektusát. A kapcsolatépítés során a célzott kérdések feltevése hatékony módja annak, hogy megoldást találjon saját problémáira.
Az online csoportokban a vállalkozói témákkal kapcsolatos heti vitabejegyzés elindítása az egész digitális hálózatépítő közösség számára előnyös lehet.
10. Vezessen nyilvántartást
A folyamatos kapcsolatépítés a vállalkozó mindennapi munkájának része. A fontos találkozók után jegyezze fel a releváns új kapcsolatokat, és írja le az olyan információkat, mint például, hogy hol dolgoznak, és minden egyéb kulcsszót, ami a későbbiekben fontos lehet.
Ha a későbbi találkozáskor felidézi, miről beszéltek korábban, azzal megerősíti a másik félben azt az érzést, hogy Ön figyel rá és az üzleti kapcsolatuk fontos. A kapcsolatok feljegyzése segíthet abban is, hogy életben tartsa a régebbi kapcsolatokat, miközben újakat épít.