Több telefon után az első személy, aki elvállalta volna a kazán szervizelését a megbeszélt időpontban nem jött el, majd a másik időpontban – amire beígérte magát – lemondta, hogy nem tud jönni. Az első beszélgetés alkalmával – a hiba felvázolását követően – telefonban elmondta, hogy ez a munkálat az ő díjszabásában 35.000 HUF+ ÁFA -ba kerül.
Mivel az első szakember nem jött, tovább kerestük a szükséges szakszervízt.
Szerencsére hamar el is értük a megfelelő személyt, ahol egy diszpécser volt a vonal túlsó végén (ami csak másnap derült ki, hogy ő diszpécser). Az úriembernek elmondtuk a kazán típusát, elmondtuk a hibajelenséget, aki tudomásul véve az általunk átadott információkat közölte, hogy el tudják vállalni a feladatot. Elmondta, hogy kiszállási díjat nem számolnak fel, csak a hibafeltárásért 20.000 HUF+ÁFA-t, illetve, ha felmerül, akkor anyagköltség terhelhet minket.
A szakember a megbeszélt időponthoz képest 2 órával később meg is jelent az Ipartestület székházában. A kiérkezett szaki valóban értett az adott típushoz, így egy óra alatt el is végezte a szervizelést, mely során a következőket csinálta:
- nyomáskiegyenlítő tartály karbantartását,
- majd valamilyen szelepet megcsiszolt
- és visszarakta azt a helyére
Elmondta, hogy szükség lesz a rendszer kitakarítására is, ezért megadja a privát telefonszámát, hogy hívjuk őt a fűtési szezon után.
A munka végeztével írt egy munkalapot melyen a feltüntetett összeg, minden előzetes egyeztetés nélkül 60.000 HUF volt. Mivel az Ipartestület pénzügyi szabályzata nem engedi a készpénzes fizetést, ezért átutalásos fizetést kértünk, így ezt a helyszínen nem fizettük ki.
A nagy ledöbbenésben nem volt lehetőség értelmezni ott és akkor a munkalapot, de másnap alaposan szemügyre véve megtévesztve éreztük magunkat. Ezután a szakembert felhívtuk telefonon (a privát számán), hogy vezesse le nekünk, hogy milyen költségeket tartalmaz ez az összeg és, hogy nem ezt a tájékoztatást adta tegnapelőtt telefonon. Közölte nem vele beszéltem, de majd szól a kollégának a helyes tájékoztatás miatt. Számonkértem hiszen a munkalapon nem szerepelt se cégnév, se adószám, se sorszám, se telefonszám, egyszólva semmi.

Ellenben szerepelt anyagköltség (semmilyen anyagot nem használtak fel), felújítási és kiszállási díj. Amiket az előzetes egyeztetés során pont kiemeltek, hogy nem számítanak fel. Rákérdeztünk mi ez a felújítási munkadíj, mikor csak egy karbantartás volt, közölte “az Ő szakmájukban ezt így hívják”.
Tájékoztattuk, hogy mi fizetni szeretnénk, de pontos és szabályos elszámolást kérünk.
Erre a szakember felháborodva közölte, hogy évente egy-két ilyen kötekedő magatartásba beleszalad, de nincs neki erre ideje, akkor legyen ajándék a munka, majd letette a telefont.
Szerettük volna tesztelni a a szolgáltatásukat, hátha mi értettünk félre valamit. Így a kíváncsiság kedvéért ismét a diszpécsert hívtuk, aki többszöri kérdésünkre többször is elmondta, hogy kiszállási díjat nem számolnak fel, csak a hiba feltárási díját, illetve, ha szükséges az anyagköltséget számlázzák. Munkadíjat ekkor sem említette-pedig konkrétan rákérdeztünk.
Érdekességképpen: egy helyi szerelő elmondása alapján a tágulási tartály karbantartása, majd feltöltése a kazán alapkarbantartás része és típustól függetlenül általában 10.000-15.000 HUF szokott lenni.
Fontos kiemelni, hogy szakmailag minden kifogástalan volt, viszont a vállalkozó hozzáállása rengeteg kérdést vet fel és fontos tanulságokat lehet leszűrni belőle.
A következőkben igyekeztünk összeszedni néhány pontban, hogy mire érdemes figyelni, ha szakembert választunk egy adott munka elvégzésére:
- Próbáljunk helyi vállalkozót keresni
Ha helyi szakit keresünk, nagy az esélye, hogy ajánlás útján jutunk el hozzá, így a környezetünkben élők nagyobb eséllyel fognak megfelelő szakembert ajánlani. Emellett fontos, hogy ezzel is helyi vállalkozást támogatunk.
- Az ajánlatadás mindent elárul
Egy profi szakember 90%-os pontossággal meg tudja adni az elvégzendő munka munkadíját és az anyagköltségét. Feltéve, ha jól adjuk meg a paramétereket.
Ha van rá elég idő, akkor a telefonos egyeztetést követően, akár emailben is kérhetjük az ajánlatot, így írásos dokumentumunk is lesz, ha szükség lenne rá.
- Ismeretlen szakember keresése
Ha mégis arra kényszerülünk, hogy egy “külsős” személyt kell választanunk, vélhetően az internetet fogunk keresni.
Itt fontos momentum lehet, hogy a weboldalon található-e impresszum, amiben rögzítve van a székhely és adószám. Ha nincs, az gyanús lehet.
Ezen az oldalon a jobb felső sarokban le tudjuk ellenőrizni, hogy valós adatokat látunk-e: https://www.e-cegjegyzek.hu/.
- Mindenféle munka megkezdése előtt egyeztess!
A hibafeltárást követően bátran kérdezz rá a várható költségekre, hiszen ekkor már pontosan tudnia kell, hogy mennyibe fog kerülni és vélhetően az időtartamot is meg tudja mondani egy megfelelő szakember. Ha nem érzed reálisnak az összeget bátran állj el a megrendeléstől/szervizeléstől és kérd ki egy másik szakember véleményét. (Több ajánlattal már lesz viszonyítási alapod).
- Számlát, nyugtát kérés nélkül kapnunk kell!
Ha ez elmaradna, akkor is ragaszkodjunk hozzá, ha szégyenlősek vagyunk, hiszen ezzel tudjuk érvényesíteni az esetleg jótállási és szavatossági igényeinket.
Mindenképpen olyan vállalkozót keress, aki megbízható és ellenőrizhető. Szánj rá időt, hogy megkíméld magad az esetleges fejfájástól. Igyekezz helyi szakembert választani, ezzel is hozzájárulva a közösséghez.
ha szakemberre van szükséged, bátran érdeklődj az Ipartestületnél az alábbi email címen:
info@ipartestulet22.hu
Esetleg veletek történt már hasonló eset? Mit csinálnátok ebben a helyzetben? Osszátok meg velünk kommentben a bejegyzés alatt!